html3

Atom 1.0: http://elwaha10.blogspot.com/feeds/posts/default RSS 2.0: http://elwaha10.blogspot.com/feeds/posts/default?

Thursday, December 22, 2016

التضحية 2






اندهش أبو سامي مما سمع وقال في استغراب:" من هو سعيد الحظ الذي سبقنا وجعلنا سيئين الحظ"
ابتسم ابو نجلاء ايتسامة خجلى ثم رد عليه:"والله لوعندي بنت تانية كنت زوجتها لابنك!"
كانت نجلاء تسرع الخطى لمقابلة خطيبها الذي كان مصرا على رفض هذه الزيجة, ولما دخلت عليه قابلته بابتسامة مشرقة كأن الكون قد اضاء من مشرقيه وكأن العصافير تزقزق فرحة بالربيع وكأن الزهور اينعت في اربيع مع أنهم كانوا في فصل اللشتاء.
دخلت عليه وقبلت يده فابتسم وقال:" هل انقلب الايتكيت عندكم!"
فضحكت ضحكة جميلة جعلت قلوب الحاضرين تنتشي من الفرح مما جعل أم فهمي تبتسم وتقول : " والله يضحكك يابنتي زي ما ضحكتينا!"
قال فهمي لها بصوت أجش"لماذا اتيتي الى هنا!"
أجهشت نجا ء بالبكاء وقالت "أنا جاية أشوفك واطمن عليك وبعدين انتو اللي جيتوا طلبتو إيدي نت أبي وأنا مش بنت بور ولا لقية! انا جاية اتحايل على بطل أنه يوافق عليا ده أسمه كلام!"
أخذتها أم فهمي في حضنها وقالت لها :" والله انتي ست البنات وبايرة إيه ده هو اللي باير هو وأهله والله لو ما سكت انا هاعلمك الأدب زي زمان قال على رأي المثل اللي ما يبصش من الغربال يبقى أعمى! وبعدين انت مين علشان ترفض بدر زي ده كده!"
وامسكت بوجه نجلاء بين يديها وقالت : "راجل أعمى ما بيشوفش" ثم قبلتها من خدها وقالت : " عارف ياولد أنا لو مكانك لكنت اتجوزتها, ايه الكلام الخايب الي انت بتقوله ده! دي تيجي وانت اللي تمشي"
نظر فهمي الى نجلاء وقال:" أنا لو كنت سليم كنت خطفتك على حصان أبيص لكن دلوقتي أنا عاوز ممرضة مش حبيبة, أنا عاقل وعارف ايه اللي بيحصل,دلوقتي أنت ها تتجوزيني علشان بشوروا عليك ويقولوا مرات البطل!"
بكت نجلاء بشدة وولت ظهره مهرولة خارج فيلا فهمي مما جعل أم فهمي تجري خلفها مسرعة لكنها وقعت على الارض مما جعل ننجلاء تعود مسرعة وتأخذ بيد أم فهمي وتساعدها على القيام وهي تقول :" أسفة يا نينا دي غلطتي!"
قامت أم فهمي وعدلت من لبسها وهي تبكي ثم قالت :" والله زي العسل! بق بينقط سكر !" ثم أمسكت بشفتي نجلاء بين أصبعيها وقالت: " نبقة ! واالله نبقة وأنا ها زعل منك لو ما بطلتش الدبش ده! بطل ايه ياولد انت لا بطل ولا حاجة لولا دعوات ابوك واللي زيه وامك واللي زيها ما كنت بقيت بطل وبعدين ما تطلعش فيها كده قوي اللي بينصر ويجيب النصر مين ياوله! ومين الي نجاك لولا الدعوة الطيبة كان اتكرر نفس اللي حصل مع اليهود وزمانك متقطع حتت!"
صرخت نجلاء في لهفة :"بعد الشر يانينة ان شا الله اللي يكرهوك!"
مسحت أم فهمي دموعها بطرف شالها  وقالت :" شوف العسل!"
قالت نجلاء :" بص بقى انا جاية اتكلم معاك في تفاصيل الجوازة دي!"
ردت أم فهمي وقالت : " ولله راجل!"
ضحكت نجلاء وقالت :"ازاي بقى ياخالة!"
ردت أم فهمي وقالت :"طب والله لو كنت راجل لكنت اطلقت من أبو فهمي واترميت تحت رجليك وقلت اتجوزني يا حبلص!"
انفجرت نجلاء من الضحك ثم استأذنت لدخول الحمام.
دخل سامي وتبعته امه وأبوه حيث سلما على فهمي وأمه وسأل سامي عن أبي فهمي فأخبرته أم فهمي أنه خرج ليشتري علبة سجاير ثم أردفت " قطيعة السجاير واللي بيبيعوها!"
قال سامي :" تصور أنا رحت أنا ودادي ونينة عشان اطلب ايد اللي بحبها لقيتها ...."
ثم قطع كلامه ونظر محدقا نحو باب الصالة حينما رأى نجلاء داخلة من الباب وهي تقول بصوت عال: "يااااه الواحد كان مزنوق و....." وقطعت كلامها وقالت راسمة بسمة على شفتيها رغما عنها :"ازيك ياسامي!"
نظرت أم فهمي وهي تقول :" هو انتي عرفاه والا ايه ياختي!"
ردت عليها نجلاء :"أيوه يانينه ده زميلنا أنا وابنك فهمي في الكلية!"
قالت أم سامي في استغراب: " ونتي ايه اللي جابك هنا!"
اسرعت ام فهمي قائلة : " أيوة اصلها جاية تزوربطلنا اصلها كانت مطوعة مع الستات اللي بيداوا المرضى وحصل يعني ..!"
قاطعها فهمي بصوت صارم : "بس يا مه"
سيطر صمت رهيب كصمت القبور على المجلس , قاطعه فهمي وقال له:"وبعدين رحت علشان تخطب ايد اللي بتحبها لقيتها..."
قاطعته ام سامي وقالت: "لقاها هنا"
ساد صمت رهيب حيث همت نجلاء بالانصرافوقالت أم فهمي لها مش ها تستني تتغدي معانا" ولكنها اصرت على الانصراف فنادى عليها سامي وقال لها : " انتظري ها نوصلك بالعربية!
ركبوا الاربعة السيارة وبدأت ام سامي الحديث وقالت: "هو ده اللي بعتي ابننا علشانه ؟ ده مستنيه مستقبل حلو والتاني ده معوق!
قال سامي :" وبعدين ايه الي عاجبك فيه والا يمكن حصل بينكم حاجة أيام الدراسة !"
التفتت نجلاء اليه وكانت جالسة بجواره وصفعته على خده صفعة جعلت ابا سامي يضطرب مقود السيارة بيده وجعلت أم سامي تنظر اليها في غيظ وهم سامي أن يصفعها ولكن أباه منعه!
قاطع أبو سامي هذا الصمت وقال: " أنا آسف يابنتي ! أصله مضايق شوية أصل مفيش مقارنة بين ابني وبين اللي انتي عايزة تتجويزيه خالص,لا مال ولا جمال وبعدين البطولة اللي طالع فيها الشباب الايام دولة شربة ميه وبتعدي يعني انسي يا بنتي إحنا دلوقتي ها نوصلك وناخد معاد مع ابوكي علشان نتفق ع الجواز!
قالت نجلاءفي عجلة : " معاد ليه؟ دادي في الجنينة بيتشمس زي عادته!"
ابتسمت ام سامي وقالت:" يعني انتي موافقة!"



من فضلك اضغط على اللينك الاتي
http://InviteForJob.com/?ref=75641
   

No comments: